
Senatul, în calitate de for decizional, a dezbătut și votat miercuri proiectul Ministerului Apărării prin care dronele sau avioanele care intră ilegal în România să poată fi doborâte de Armata Română sau armatele aliaților.În urmă cu o săptămână, în urletele extremiștilor, Camera Deputaților a adoptat cu majoritate de voturi proiectul. Și la Senat aleșii formațiunilor extremiste AUR, SOS și POT s-au împotrivit adoptării proiectului
Cei din AUR au plecat din plen, motivând că ordinea de zi a fost anunțată cu doar 10 minute înainte. Senatorul PNL Daniel Fenechiu a spus că un anumit partid a ascultat ordinele Kremlinului și a ieșit din sală, iar cine nu votează înseamnă că este cu Rusia.
Senatoarea SOS România Nicoleta Cerva a cerut retrimiterea la Comisiile de apărare a proiectelor, însă propunerea a fost respinsă prin vot.
Senatorul POT Gheorghe Vela a urlat că, prin posibilitatea ca armatele unor state aliate să poată decide doborârea dronelor pe teritoriul României, înseamnă “să dăm România unor oameni care nu știu ce înseamnă patriotismul și iubirea de patrie”.
Claudiu Catană de la PSD a explicat că nu există prevederi care să prevadă aruncarea României în război, nici că Armata României să fie subordonată altor state, iar “cine se opune acestor legi subminează capacitate de apărare a României și transmit un mesaj periculos”.
+++
Legea are ca obiect de reglementare măsuri pentru controlul utilizării spațiului aerian național, stabilind autoritățile și instituțiile care au competențe în luarea măsurilor de prevenire și contracarare a utilizării spațiului aerian național de către aeronave, sisteme de aeronave fără pilot la bord și alte vehicule aeriene. Prin această lege se va crea un nou cadru de cooperare și coordonare la nivelul autorităților și instituțiilor care au competențe în gestionarea și monitorizarea spațiului aerian național, precum și de asigurare a respectării regulilor de utilizare a acestuia, ceea ce contribuie la creșterea siguranței și securității aviației.
Concret, doborârea se va putea face cu mijloace de apărare aeriană, inclusiv cele de apărare aeriană cu baza la suprafață, naționale și/sau aliate partenere.
Forțele și mijloacele aeriene aparținând statelor aliate sau partenere pot participa la această operațiune, potrivit proiectului, în conformitate cu tratatele de apărare colectivă la care România este parte, sau potrivit tratatelor bilaterale privind acordarea reciprică de garanții de securitate.
Împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian national pot fi luate următoarele măsuri:
– stabilirea poziției aeronavei, a legăturii radio și a identității acesteia;
– transmiterea de la sol a informațiilor și dispozițiilor către pilotul aeronavei, în vederea utilizării autorizat a spațiului aerian national;
– interceptarea aeronavei care continua să utilizeze neautorizat spațiul aerian national al României;
– executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;
– executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;
– executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafață.
Aeronava fără pilot la bord care trece illegal frontiera de stat a României și zboară în spațiul aerian national fără autorizare poate fi distrusă, neutralizată sau zborul acesteia poate fi luat sub control.
Măsurile sunt luate cu mijloace adecvate, în raport cu nivelul amenințării, în limitele dreptului internațional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanțele specific ale evenimentului și ținând cont de prioritatea protejării vieții persoanelor, ultima soluție posibilă dispusă fiind distrugerea aeronavei fără pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian national.
În cazul în care o aeronavă militară străină atacă o aeronavă interceptoare, decizia de executare a focului de nimicire este luată de pilotul aeronavei interceptoare sau de liderul formației de aeronave interceptoare.
În situația pierderii comunicațiilor cu serviciile militare de supraveghere și control utilizare spațiu aerian, dacă aeronaval militară străină continua utilizarea neautorizată a spațiului aerian national și nu execute instrucțiunile și dispozițiile transmise sau efectuează manevre pentru o poziție favorabilă de atac împotriva aeronavei interceptoare, decizia de executare a focului de nimicire este luată de pilotul aeronavei interceptoare sau de liderul formației.
Dreptul de a ordona sau aproba măsura dobărârii dronelor îl au persoanele cu drept de decizie stabilite prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
Pentru forțele și mijloacele care acționează în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană și Antirachetă NATO măsura se dispune de către persoanele autorizate prin documentele de planificare NATO.Un alt proiect prevede desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român.
Acesta din urmă are ca obiect de reglementare crearea cadrului juridic care să permită desfășurarea unor misiuni și operații pe teritoriul statului român, în vederea întreprinderii măsurilor necesare prin care să fie protejată viața, sănătatea, proprietatea, drepturile și libertățile cetățenilor români.
Totodată, se asigură completarea normelor în vigoare cu privire la pregătire și desfășurarea misiunilor și operațiilor pe timp de pace, pe teritoriul național de către forțele armate.
Proiectul oferă baza legală pentru adoptarea măsurilor de prevenire și descurajare a riscurilor și amenințărilor, precum și reacția promptă la acestea, pe durate limitate în raport cu evoluția crizei, însă fără a fi necesară instituirea sau declanșarea unei stări excepționale, potrivit legislației în materie.
Ambele proiecte merg la promulgare la președinte.